Goed onderbouwd
stevig verhaal
confronterend
humor

Goed onderbouwd
stevig verhaal
confronterend
humor

Lezingen
door Steven Pont

Alle lezingen duren tussen de 60 en 75 minuten. Wil je iets specifieks? Geen probleem, we kunnen ook een programma op maat maken, bijvoorbeeld rond een bepaald dagthema.
Neem contact op voor meer informatie.

Voortgezet onderwijs

Primair onderwijs

Kinderopvang

Hulpverlening

Voortgezet onderwijs

Motivatie
motiveren

Onderzoek van de OESO heeft aangetoond dat onze leerlingen de minst gemotiveerde ter wereld zijn als het om school gaat. Nu is motivatie is niet zozeer een persoonlijk kenmerk, het heeft vooral een relationeel aspect. Daarom is het goed om in de relatie leerkracht-leerling het onderwerp motivatie hoog op de agenda te hebben.
x
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Klassen
management

Wanneer je 26 leerlingen in de klas hebt, heb je als leerkracht feitelijk met 27 eenheden te maken. Die laatste eenheid is de klas zelf en die hoort misschien wel op de eerste plaats te staan. Het klimaat in de klas beïnvloedt immers niet alleen de leerresultaten, maar ook de ontwikkeling van de leerlingen als persoon. Een positief klassenklimaat is niet alleen goed voor je leerlingen, het vergroot ook jouw werkplezier.

Voor informatie en beschikbaarheid >

De weide, het hek
en de steppe

Wanneer we willen dat kinderen op onze groene en voedzame weide blijven, moet het daar natuurlijk goed toeven zijn. Gelukkig staat er ook een hek om de weide in de vorm van regels en afspraken. Maar hoe kunnen we er verder voor zorgen dat het gebied achter het hek voor leerlingen een dorre steppe is? Waarom is dat zo belangrijk? En hoe krijgen we dat voor elkaar?

Voor informatie en beschikbaarheid >

Team
samenwerking

De basis van een school wordt niet gevormd door de leerlingen, het management of het gebouw, maar door het team. Een team dat geen team is kan onvoldoende een eigen cultuur op een school maken. Teamhygiëne is dus van het allergrootste belang voor een positief pedagogisch klimaat.
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

De puber
beter begrepen

Pubers vormen een apart slag mensen. Het gedrag kan alle kanten opgaan en toch is dat gezien hun ontwikkeling normaal. En als we die logica wat beter willen begrijpen, zullen we ons natuurlijk ook een beetje in ze moeten verdiepen (alles weten is immers alles begrijpen…). Wat is de reden van het ingewikkelde gedrag van onze pubers en wat kunnen we nu eigenlijk wel en niet van ze verwachten?
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

De systeemtheorie en gezinsdynamiek

Een belangrijk onderdeel van de systeemtheorie is het functioneren van het gezin. De ontwikkeling van een kind vindt daar immers voor een groot deel plaats. Zo kan het van grote invloed zijn welke plek je in het gezin inneemt, hoe de relatie tot je ouders is of welke conflicten er spelen. Spanningen in het gezin worden door kinderen vaak mee naar school genomen, waar ze tot uiting kunnen komen in ingewikkeld (en/of onbegrepen) gedrag.

Voor informatie en beschikbaarheid >

Mentor
gesprekken

Het gaat lang niet altijd goed met onze leerlingen en mentorgesprekken kunnen daarmee een essentieel onderdeel zijn van een voldragen pedagogisch klimaat op een school.
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Onze relatie
met ouders

Eén van de grootste voorspellers van optimaal schoolfunctioneren is de kwaliteit van de relatie tussen ouders en school. Dus wat betekent dat bijvoorbeeld voor onze houding ten opzichte van ouders en concreet; wat betekent dat voor onze oudergesprekken?

Voor informatie en beschikbaarheid >

Overgang
van PO naar VO

Het is voor kinderen nogal een sprong van het primair naar het voortgezet onderwijs. Maar is dat eigenlijk wel zo en zo ja, is dat erg?
x
x
x
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Waarom is het eigenlijk moeilijk om met jou samen te werken…?

Het is van belang dat we onszelf in ons werk niet alleen maar als verstandige wezens zien die de hele dag optimaal gedrag vertonen. We zijn geen robots. Dus als we willen samenwerken in plaats van alleen maar samen werken, is het goed daar eens bij stil te staan. Dat gaan we dan ook doen, een liefdevol onderzoekje naar onze eigen malle kanten.

Voor informatie en beschikbaarheid >

Primair onderwijs

Het zelfbeeld
van een kind

Een kind wordt niet met een zelfbeeld geboren, maar creëert dat beeld naar aanleiding van de ervaringen die het opdoet. Als leerkracht zijn wij voor een deel bij die ervaringen. Wat betekent dat voor de pedagogiek op een school?

Voor informatie en beschikbaarheid >

De bronnen
achter menselijk gedrag

Mensen gedragen zich natuurlijk niet zomaar, er is altijd ergens een interne of externe bron. In deze presentatie gaan we de verschillende bronnen van dat gedrag eens na, niet alleen van de leerlingen, maar ook die van de ouders, onszelf, en van onze collega’s.

Voor informatie en beschikbaarheid >

De weide, het hek
en de steppe

Wanneer we willen dat kinderen op onze groene en voedzame weide blijven, moet het daar natuurlijk goed toeven zijn. Gelukkig staat er ook een hek om de weide in de vorm van regels en afspraken. Maar hoe kunnen we er verder voor zorgen dat het gebied achter het hek voor leerlingen een dorre steppe is? Waarom is dat zo belangrijk? En hoe krijgen we dat voor elkaar?

Voor informatie en beschikbaarheid >

Team
samenwerking

De basis van een school wordt niet gevormd door de leerlingen, het management of het gebouw, maar door het team. Een team dat geen team is kan onvoldoende een eigen cultuur op een school maken. Teamhygiëne is dus van het allergrootste belang voor een positief pedagogisch klimaat.
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Onze relatie
met ouders

Eén van de grootste voorspellers van optimaal schoolfunctioneren is de kwaliteit van de relatie tussen ouders en school. Dus wat betekent dat bijvoorbeeld voor onze houding ten opzichte van ouders en concreet; wat betekent dat voor onze oudergesprekken?

Voor informatie en beschikbaarheid >

Overgang
van PO naar VO

Het is voor kinderen nogal een sprong van het primair naar het voortgezet onderwijs. Maar is dat eigenlijk wel zo en zo ja, is dat erg?
x
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

De systeemtheorie
en gezinsdynamiek

Een belangrijk onderdeel van de systeemtheorie is het functioneren van het gezin. De ontwikkeling van een kind vindt daar immers voor een groot deel plaats. Zo kan het van grote invloed zijn welke plek je in het gezin inneemt, hoe de relatie tot je ouders is of welke conflicten er spelen. Spanningen in het gezin worden door kinderen vaak mee naar school genomen, waar ze tot uiting kunnen komen in ingewikkeld (en/of onbegrepen) gedrag.

Voor informatie en beschikbaarheid >

Hechting en
hechtingsstijlen

Ieder kind heeft aan het begin van het leven een bepaalde hechtingsbehoefte. Naar aanleiding van de reacties uit de omgeving leert het door die ervaringen een bepaalde hechtingsstijl aan. Deze hechtingsstijl vormt een belangrijke basis voor de gedragskeuzes die je daarna in het sociale leven maakt. Een leerkracht is een hechtingsfiguur, die in dat proces een belangrijke rol kan spelen.
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Waarom is het eigenlijk moeilijk om met jou samen te werken…?

Het is van belang dat we onszelf in ons werk niet alleen maar als verstandige wezens zien die de hele dag optimaal gedrag vertonen. We zijn geen robots. Dus als we willen samenwerken in plaats van alleen maar samen werken, is het goed daar eens bij stil te staan. Dat gaan we dan ook doen, een liefdevol onderzoekje naar onze eigen malle kanten.

Voor informatie en beschikbaarheid >

Kinderopvang

Het zelfbeeld
van een kind

Een kind wordt niet met een zelfbeeld geboren, maar creëert dat beeld naar aanleiding van de ervaringen die het opdoet. Als pedagogisch medewerker zijn wij voor een deel bij die ervaringen. Wat betekent dat voor de pedagogiek op een kinderdagverblijf?
x
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Team
samenwerking

De basis van een kinderopvangorganisatie wordt niet gevormd door de kinderen, het management of het gebouw, maar door het team. Een team dat geen team is kan onvoldoende een eigen cultuur op een kinderdagverblijf maken. Teamhygiëne is dus van het allergrootste belang voor een positief pedagogisch klimaat.

Voor informatie en beschikbaarheid >

De systeemtheorie
en gezinsdynamiek

Een belangrijk onderdeel van de systeemtheorie is het functioneren van het gezin. De ontwikkeling van een kind vindt daar immers voor een groot deel plaats. Zo kan het van grote invloed zijn welke plek je in het gezin inneemt, hoe de relatie tot je ouders is of welke conflicten er spelen. Spanningen in het gezin worden door kinderen vaak mee naar kinderdagverblijf genomen, waar ze tot uiting kunnen komen in ingewikkeld (en/of onbegrepen) gedrag.
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Hechting en
hechtingsstijlen

Ieder kind heeft aan het begin van het leven een bepaalde hechtingsbehoefte. Naar aanleiding van de reacties uit de omgeving leert het door die ervaringen een bepaalde hechtingsstijl aan. Deze hechtingsstijl vormt een belangrijke basis voor de gedragskeuzes die je daarna in het sociale leven maakt. Een pedagogisch medewerker is een hechtingsfiguur, die in dat proces een belangrijke rol kan spelen.
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Het belang
van (risicovol) spel

De dichter Hieronymus van Alphen dichtte ooit al ‘Mijn spelen is leren, mijn leren is spelen’ en daar had hij gelijk in. Spel is een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van onze kinderen. En daar hoeven we misschien dus ook niet te voorzichtig mee te zijn…
x
x
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Waarom is het eigenlijk moeilijk om met jou samen te werken…?

Het is van belang dat we onszelf in ons werk niet alleen maar als verstandige wezens zien die de hele dag optimaal gedrag vertonen. We zijn geen robots. Dus als we willen samenwerken in plaats van alleen maar samen werken, is het goed daar eens bij stil te staan. Dat gaan we dan ook doen, een liefdevol onderzoekje naar onze eigen malle kanten.

Voor informatie en beschikbaarheid >

Hulpverlening

De systeemtheorie
en gezinsdynamiek

Een belangrijk onderdeel van de systeemtheorie is het functioneren van het gezin. De ontwikkeling van een kind vindt daar immers voor een groot deel plaats. Zo kan het van grote invloed zijn welke plek je in het gezin inneemt, hoe de relatie tot je ouders is of welke conflicten er spelen. Spanningen in het gezin worden door kinderen vaak mee naar school genomen, waar ze tot uiting kunnen komen in ingewikkeld (en/of onbegrepen) gedrag.
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Hechting en
hechtingsstijlen

Ieder kind heeft aan het begin van het leven een bepaalde hechtingsbehoefte. Naar aanleiding van de reacties uit de omgeving leert het door die ervaringen een bepaalde hechtingsstijl aan. Deze hechtingsstijl vormt een belangrijke basis voor de gedragskeuzes die je daarna in het sociale leven maakt.
x
x
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Systeemtheoretisch
werken

Wanneer we met mensen aan de slag gaan, is het van belang te bedenken vanuit welke invalshoek we dat doen. Zien we onze cliënten vooral als individu, of als iemand die steeds in een bepaalde context functioneert?  Dit onderwerp kunnen we in een lezing bespreken, maar er is ook een programma bestaande uit meerdere dagen.

Voor informatie en beschikbaarheid >

Overdracht
en tegenoverdracht

Wanneer we met cliënten werken, vindt er beide kanten op een zekere mate van projectie plaats. De cliënt draagt delen van het eigen verleden op ons over, maar wij komen natuurlijk ook niet vers uit de doos. Wij dragen net zo goed over. Maar wat zijn daarvan de gevaren en hoe functioneert dat nu eigenlijk allemaal?
x

Voor informatie en beschikbaarheid >

Waarom is het eigenlijk moeilijk om met jou samen te werken…?

Het is van belang dat we onszelf in ons werk niet alleen maar als verstandige wezens zien die de hele dag optimaal gedrag vertonen. We zijn geen robots. Dus als we willen samenwerken in plaats van alleen maar samen werken, is het goed daar eens bij stil te staan. Dat gaan we dan ook doen, een liefdevol onderzoekje naar onze eigen malle kanten.

Voor informatie en beschikbaarheid >

Contact

Heb je een vraag over een lezing of workshop? Wil je een datum afstemmen? Of ben je op zoek naar inspiratie voor een teamdag over ouderavond? Neem dan contact op!

mail pont@stevenpont.nl

14 + 11 =